fredag 4 april 2014

Veckan som gått!

Nu under veckan fick vi äntligen vårt efterlängtade fibernät inkopplat så nu kommer förhoppningsvis nätet att fungera som det ska! Hurra!
 
I måndags var vi på vårsalongen på biblioteket. Vårsalongen är en utställning där olika förskolor ställt ut sådant de arbetar/arbetat med. Vi var givetvis också med och ställde ut foton på arbetet med vår Moffelskog.
Det blev mycket diskussioner kring det som hade ställts ut. Vissa saker var lite extra spännande, som t.ex. ett bord täckt med bilder på insekter och där det fanns tre stora plastdjur barnen kunde leka med.

Följande tre bilder är tagna av barnen själva!

Den stora nyckelpigan var spännande!

Ännu fler spännande insekter.

Några av barnen tyckte att det lilla hus som finns på biblioteket, var det mest intressanta och ville fota det! Självklart!
 
Det var en härlig utställning vi fick ta del av!
 
 -----------------------
 
Igår började vi med något spännande här på Villekulla! Vi började arbetet med Qr-koder.
En Qr-kod ser ut såhär:
Dessa koder finns ofta på reklam eller i tidningar.
Varje Qr-kod (ruta) är en länk som leder någonstans. Det kan t.ex. vara en webbsida, en film eller till ett ljudklipp. Vi har t.ex. en kod hängandes på vår ytterdörr som leder till den här bloggen. 
För att läsa dessa koder behöver man ha en smartphone eller en surfplatta. Man måste också ha en app/program som gör det möjligt för telefonen/surfplattan att scanna koden. Dessa går oftast att ladda ner gratis! Exempel på sådana gratisappar är t.ex. "Barcode Scanner" eller "Qr Code Reader". Söker ni på "Qr kod" i sökrutan i er appaffär brukar det också komma upp flera olika alternativ.
När ni väl laddat ner och startat upp en Qr-app kommer appen att använda sig utav telefonens/surfplattans kamera för att fota (scanna) Qr- koden och sedan ta er till innehållet.
Prova gärna att scanna koden här över. Det är koden till en sång på Youtube som barnen här på Villekulla älskar.
Fördelen med en sån här kod är att man inte behöver skriva in t.ex. webbsidor manuellt. Man bara öppnar appen, scannar och vips så kommer man dit koden leder.
 
~
 
Igår introducerade vi dessa koder för barnen. Vi har gjort "sångkort" med koder. Vi har alltså skrivit ut ett antal koder som vi kopplat till sånger som barnen i förväg fått önska.
I samlingen fick barnen komma fram och välja varsin kod som de sedan själva fick scanna med Ipaden. Vips så kom en sång på Youtube upp som vi sedan kunde sjunga och dansa till. Barnen tyckte verkligen att detta var spännande! De såg till att alla fick ta varsin kod, de tittade nyfiket på alla filmer som fanns till sångerna och de sjöng och dansade. Efteråt sa många av barnen att de verkligen vill göra detta igen eftersom det var så kul! Det är ju ett bra betyg!



 
Vi kommer framöver att arbeta med dessa koder i vår verksamhet på olika sätt. Tanken är att vi ska kunna koppla filmer och ljudklipp till dem och låta barnen själva scanna dem med Ipaden.
Koderna kan t.ex. vara kopplade till sagor, till filmer med uppdrag, till ljudklipp med bokstavsljud eller till sånger.
 
Kopplingar till vår läroplan (Lpfö98):
 
Förmågan att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver (s.6).
 
Kommentar: Genom dessa övningar med Ipaden lär sig barnen att hantera den teknik som finns i vårt samhälle.
 
Förskolläraren ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen
  • ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga
  • upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
  • ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper ...
  • stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling,
  • stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik (s.11).
 
Kommentar: Ipaden fångar verkligen barnens intresse, vilket gör att arbetet blir lustfyllt. Detta är en viktig förutsättning för att barnen ska lära och utvecklas. Att använda Ipaden som verktyg har alltså många fördelar! Vi övar på att använda tekniken, men vi lär oss och utvecklar mycket annat också, t.ex. vårt språk (genom sånger, sagor, ramsor osv.)
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar